Προτάσεις

Πρόγραμμα 2014-2017


Αν η τριετία 2011-2014 υπήρξε όντως μια περίοδος έντονης δοκιμασίας για το δικηγορικό λειτούργημα, πάντοτε σε ευθεία αναλογία με τη δεινή οικονομική συγκυρία και τη στρεβλή λογική της εμπορευματοποίησης που επιχειρήθηκε να του επιβληθεί, η θητεία του νέου Δ.Σ. συμπίπτει χρονικά με μια νέα προοπτική. Μια προοπτική που επιτρέπει την αισιοδοξία ότι η δικηγορική κοινότητα θα καρπωθεί τα οφέλη της αξιοπρέπειας και της αντοχής της.
Για να είναι αυτή η θεώρηση όχι αβάσιμη και ανεδαφική, αλλά έμπρακτη και ρεαλιστική, χρειάζεται να απαντήσει σε μια προβληματική με τρεις άξονες:
Δεν πρόκειται φυσικά για διακριτά, αλλά για αλληλένδετα ερωτήματα. Η δική μας θέση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ποιότητα και την απήχηση του θεσμικού συστήματος που υπηρετούμε. Αλλά και η αποτελεσματικότητα της ελληνικής Δικαιοσύνης είναι συνάρτηση της πραγματικής κατάστασης των (συλ)λειτουργών της.
Δικηγόρος και Δικαιοσύνη τελούν σε αδιάσπαστη ενότητα και αλληλεπίδραση. Ο Δικηγορικός Σύλλογος είναι ο θεσμικός δίαυλος για την ενδυνάμωση και την ποιοτική αναβάθμιση αυτού του ακατάλυτου δεσμού.
Στη νέα θητεία συνεχίζουμε την προσπάθεια
Δεν είναι ασφαλώς μια προσπάθεια αποκομμένη από το έργο που επιτύχαμε σε δύσκολες συνθήκες. Είναι η συνέχεια της συνειδητής επιλογής μας να αναλάβουμε ένα ιστορικό βάρος. Τη διατήρηση του κύρους και της φύσης του δικηγορικού λειτουργήματος απέναντι σε νομοθετικές πρακτικές που το στοχοποίησαν. Εξάλλου, ανέκαθεν αντιμετωπίσαμε την πρόκληση αυτή ως την προέκταση του εθνικού καθηκοντος του δικηγορικού σώματος να υπηρετεί το Κράτος Δικαίου, από το οποίο και αντλεί νομιμοποίηση και πηγή έμπνευσης.
Μαζί θα συνεχίσουμε αυτή την προσπάθειαΓια τη διατήρηση των κεκτημένωντην άρση των αδικιών και την αναβάθμιση του κύρους και της καθημερινότητάς μας.


Πρόταση για την Βελτίωση των οικονομικών συνθηκών των Νέων Δικηγόρων μέσω της αναμόρφωσης του καθεστώτος του Ειδικού Διανεμητικού Λογαριασμού.


        Ένα ζήτημα το οποίο μας είχε απασχολήσει έντονα ως Δ.Σ της Ενώσεως Ασκουμένων και Νέων Δικηγόρων Αθηνών ήταν η ανεύρεση νέων οικονομικών πόρων για την αύξηση των εισοδημάτων των νέων δικηγόρων. Ένας άμεσα εφαρμόσιμος και αποτελεσματικός τρόπος θα ήταν δια μέσω της ουσιαστικής αναμόρφωσης του θεσμού του ειδικού διανεμητικού λογαριασμού στήριξης των νέων δικηγόρων.
Το οικονομικό αυτό βοήθημα εν τοις πράγμασι έχει καταντήσει από οικονομικής απόψεως παντελώς ασήμαντο, δεδομένου ότι το τελικό ποσό που καταβάλλεται στους νέους συναδέλφους μαζί με το μέρισμα δεν επαρκεί ούτε για την κάλυψη των ετησίων ασφαλιστικών μας εισφορών. Οι λόγοι είναι διττοί, αφενός το ποσό που διανέμεται στους δικαιούχους είναι ελάχιστο κι αφετέρου υφίσταται παντελής έλλειψη μηχανισμών από τον Δ.Σ.Α στον έλεγχο των πραγματικών δικαιούχων με αποτέλεσμα να λαμβάνουν την εν λόγω ενίσχυση και συνάδελφοι που δεν πληρούν τις διατάξεις του νόμου.
        Ένας εφικτός στόχος για τα επόμενα χρόνια θα ήταν το ποσό που διανέμεται, προσαυξημένο και από τα ετήσια μερίσματα να επαρκεί για την κάλυψη τουλάχιστον των ασφαλιστικών εισφορών των νέων δικηγόρων. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό θα χρειαστεί μία πλήρης αναδιάρθρωση των προϋποθέσεων καταβολής της ενίσχυσης και την αύξηση των πόρων του λογαριασμού υπό τους δύο κάτωθι άξονες :
1 . α) Ο νόμος για τον ειδικό διανεμητικό λογαριασμό ορίζει το 2% από το συνολικό 12% παρακράτησης του Δ.Σ.Α στα γραμμάτια προείσπραξης να κατατίθεται στον ΕΔΛ υπέρ των νέων δικηγόρων. Στην πράξη όμως μόλις το 1% αποδίδεται στους δικαιούχους, καθώς το έτερο 1% παρακρατείται από τον Σύλλογο μας για την κάλυψη των διαχειριστικών εξόδων.  Από την στιγμή, που τα τελευταία χρόνια το οικονομικό ισοζύγιο του ΔΣΑ είναι θετικό και έχει συγκεντρωθεί ένα τεράστιο αποθεματικό, θεωρούμε πως έφτασε η στιγμή και το υπόλοιπο 1% να αποδοθεί στους νέους δικηγόρους, που το έχουν πραγματικά ανάγκη.
β) Καθιέρωση ειδικού ενσήμου 50 λεπτών και η αναγκαία επικόλληση του σε οποιοδήποτε έγγραφο, που απεύθυνεται ενώπιον παντός δικαστηρίου ή εισαγγελικής αρχής, όπως γίνεται με το μεγαρόσημο, προκειμένου να αυξηθεί το διανεμόμενο ποσό υπέρ των νέων συναδέλφων.
2. Τροποποίηση των προϋποθέσεων λήψης του βοηθήματος και συγκεκριμένα:
α) αύξηση των ορίων του ατομικού φορολογητέου εισοδήματος σε 12.000 ευρώ έτσι ώστε να εξομοιωθεί με το αφορολόγητο όριο με ταυτόχρονη κατάργηση των ορίων οικογενειακού εισοδήματος.
β) υποχρεωτική προσκόμιση με την υποβαλλόμενη αίτηση και του εκκαθαριστικού σημειώματος της Δ.Ο.Υ του δικαιούχου του Ε.Δ.Λ, έτσι ώστε να ελέγχεται η πλήρωση των προϋποθέσεων από την πλευρά του αιτούντος.
        Η εφαρμογή των ανωτέρω προτάσεων μας μετά βεβαιότητας θα θωρακίσει τον θεσμό του Ε.Δ.Λ, ο οποίος θα καταστεί ένα ουσιαστικό οικονομικό βοήθημα υπέρ του νέου δικηγόρου.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Α. ΛΑΡΔΑΣ
τ. Πρόεδρος Ε.Α.Ν.Δ.Α
υποψήφιος σύμβουλος Δ.Σ.Α